Diş kırıldığında ne yapılması gerekir ?

17 Mart 2015

Diş kırılmaları en sık çocukluk dönemlerde yaşanır. Süt dişlerinde döneminde üst düzeyde seyreden diş kırılmaları yerini daimi dişlere bıraktığında kırılmalar kesilir. Sıklıkla okulda koşturmacalı oyunlar sonrasında gerçekleşen diş kırılmaları, çocukların kavga etmesi, spor yaparken düşmeleri veya çarpışmaları diş kırılması ile sonuçlanabilmektedir. Aileler için ve çocuklar için görsel ve fonksiyonel olarak gerçekleşen bu durum oldukça can sıkıcıdır. Kız çocuklara nazaran erkek çocuklarda diş kırılmaları daha fazla görülmektedir. Ağız yapısında en sık yaşanan kırılmalar ise üst bölgedeki ön dişlerdir.

Diş kırılması sonucunda nasıl hareket edilmelidir ?

Diş kırılmaları farklı şekillerde meydana gelebilir. Çarpmanın yada darbenin şiddetine bağlı olarak dişte oluşan hasarlarda değişecektir. Eğer çok büyük bir parça kırılmış ise ve altındaki canlı doku meydana çıkmış ise hemen diş hekimine başvurmamız gerekir. Eğer diş bölgesinden çok küçük bir parça kırılmış ise diş hekimine gitmeyi bir süre daha erteleyebiliriz. Eğer diş kırılması sonrasında hastada çok şiddetli bir şekilde soğuk ve sıcak hassasiyetleri görülüyor ise bu bizim için canlı dokuya çok yakın bir kırık olduğu anlamına gelir.

Diş kırıklarında bir diğer sorun ise dişin kırılması değil darbe sonucunda tamamının dışarıya çıkmasıdır. Eğer diş tamamen kökü ile beraber elimize gelir ise bu gibi durumlarda dişin kök kısmına dokunmadan suyun altında yıkayıp daha sonra dil altında yada bir süt içerisinde en yakın zamanda bir diş hekimine başvurulmalıdır. En yakın zaman olarak 2 yada 2 saat içerisinde diş hekimine başvurmalısınız.

Dişler neden ve nasıl karılır ?

Dişler iki şekilde kırılabilirler bunlardan birincisi travma (darbe) sonucu diş kırılması ikincisi ise kanal tedavisi sonrasında dişte meydana gelen kırılmadır. Travma nedeni ile kırılmaya mahruz kalan dişler. Dışarıdan aşırı bir kuvvet darbe sonucunda oluşur. Bunlar;

– Düşme

– Yaralanma

– Kavga

Bu gibi travma sonucunda meydana gelen kırılmalarda hastanın diğer travmaları da önemlidir. Yani diş kırılması meydana getirecek kadar şiddetli bir darbe aldı ise kafa travması, dudak travmaları da bizim için oldukça önem taşımaktadır.

Bir diğer diş kırılma nedeni ise kanal tedavisidir. Kanal tedavisinde dişin canlı dokuları alındığı için bu dişler kırılmaya çok yatkındır. Tıpkı yaş bir yaprağı kolay parçalayamayacağınız gibi kuru bir yaprağı çok kolay bir şekilde parçalarsınız. Pulpa dediğimiz kan damaları dişe kan yolu ile su taşıdıkları için dişlerin çok daha zor kırılmalarını sağlarlar. Kanal tedavileri ile birlikte bu dokular enfekte olduğu için bu dokuların yerini kanal malzemeleri kaplar. Bu nedenle en ufak bir travmada diğer dişler kırılmaz iken kanal tedavili olan dişler çok çabuk kırılabilirler.

Diş kırılmalarının tedavisi nasıl yapılır ?

Diş kırılması tedavilerinde önemli olan kırılan parçanın büyüklüğüdür. Eğer kırılan parça çok küçük bir parça ise tek seasnta beyaz dolgu dediğimiz dolgu uygulamaları ile işlem yapılarak tedavi tamamlanır. Fakat kırılan parça büyük bir parçe ve canlı dokuyu da içeriyorsa o zaman öncelikli olarak kanal tedavisi uygulayıp daha sonrasında ise kırılan parçanın büyüklüğüne göre dolgu yda kaplama yöntemleri ile tedavi sağlanmaktadır.

Diş kırılmalarında bir diğer problem dişin kökten tamamen çıkmasıdır. Bu gibi durumlarda hasta zamanında dişi sağlıklı bir şekilde diş hekimine ulaştırabiliyorsa diş hekimi çıkan dişi yerine yerleştirebilir. eğer dişi hasta sağlıklı bir şekilde diş hekimine ulaştıramamışsa bu bölgeye geçici köprü olarak tabir edilen bir köprü ile hasta sağlıklı bir şekilde evine gönderilir. Aradan belli bir zaman geçtikten ve dişin kırıldığı bölge kemik ile dolduktan sonra implant tedavisi ile kırık diş tedavisi gerçekleştirilmiş olur.

Çocuklarda diş kırılmaları

Çocuklarda meydana gelen diş kırılmaları özellikle konuşmasında, çiğnemesinde yada psikolojik olarak gelişiminden önemli bir etki kaynağı olacaktır. Mutlaka bir pedodonti tarafından çocuğunuza psikolojik destek verilmeli ve kırılan diş bölgesi dolgu uygulamaları ile tedavi edilmelidir. Gelişen teknoloji sayesinde yeni yapıştırma yöntemleri ile diş kırıkları kısa bir süre içerisinde tedavi edilebilmektedir.

Eğer bir çarpma, darbe vb. travma yaşamıssanız ve dışarıdan gözle görülür herhangi bir durum yoksa yinede mutlaka diş hekimine başvurmalısınız. Sizin göremediğiniz daha sonraki zamanlarda oluşabilecek bir durum meydana gelmiş olabilir. Mutlaka bu konuda tedbir alınarak diş hekimine başvurulması gerekir.